Sunday, May 02, 2010

PATI nan berduri


Sejujurnya penulis amat terperanjat dengan statement menteri dalam negeri dalam sebulan dua yang lalu yang mengatakan beliau terkejut dengan kebanjiran warga asing di ibukota pada hari-hari cuti umum dan hujung minggu.

Soalan pertama yang muncul di pemikiran penulis ialah: "Selama nie menteri nie duduk mana sehingga tak tahu apa yang berlaku di metropolitan ini?"

Nampak sangat la beliau amat jarang menjenguk suasana ibukota, mungkin sebab sering ke luar negara atau asyik berkubang di Putrajaya.

Namun hasil daripada teguran beliau itu, penulis dapati hujung minggu tidak lagi dikuasai kebanjiran warga asing di ibukota. Terima kasih lah atas tindakan yang serta-merta itu.

Walaupun begitu, apabila kita peka dengan berita-berita di media elektronik, kita akan naik risau dengan peningkatan mendadak jenayah berat yang dilakukan pendatang asing tanpa izin yang berjuta-juta di negara ini.

Kes pecah rumah, rompak bersenjata, pengedaran dadah sudah semakin menjadi-jadi. Itu tidak mengambil kira pula peniaga-peniaga haram warga asing yang menabur pasir ke periuk nasi peniaga-peniaga tempatan yang berlesen. Para pendatang asing ini mempunyai kelebihan yang memberi masalah kepada pihak berkuasa tempatan untuk menumpaskan mereka.

Apakah kelebihan itu? Tak lain tak bukan ialah kerana mereka adalah pendatang asing tanpa izin, yang bermakna rekod mereka tiada dalam pangkalan data negara ini.

Sekiranya mereka meninggalkan kesan cap jari pun selepas membuat jenayah rompak bersenjata, pihak berkuasa menemui kesukaran untuk mengenalpasti siapa pemilik cap jari berkenaan, lantas menyukarkan siasatan.

Kelebihan inilah yang memberi motivasi tinggi kepada PATI untuk terus beraksi.

Lalu apakah pihak berkuasa kita mampu lakukan?

Penulis ada dua saranan untuk membantu menyelesaikan kemelut ini:

1. Hentikan terus pengambilan tenaga kerja warga asing. Gunakan tenaga kerja tempatan, khususnya dari Sabah dan Sarawak.

2. Pihak berkuasa hendaklah memburu tauke-tauke yang membawa PATI masuk ke negara ini secara haram. Tauke-tauke ini mungkin melibatkan begitu ramai pihak, termasuk orang-orang yang berpengaruh yang menjadi kaya-raya hasil daripada aktiviti pemerdagangan manusia ini. Buru dan tumpaskan golongan ini.

Sudah tentu ada pembaca mempertikai pula kenapa tenaga kerja dari Sabah dan Sarawak. Sekiranya anda pergi ke Sabah, anda boleh melihat sendiri betapa mereka mampu melakukan kerja yang warga asing monopoli sekarang. Kerja ladang kelapa sawit, kerja buruh binaan, penjaga kedai, pembantu rumah...semuanya rakyat tempatan yang lakukan.

Jadi mengapa tidak dimanfaatkan tenaga mereka, yang juga adalah warganegara Malaysia? Cumanya, gaji yang setimpal dengan keringat mereka perlulah diberi. Itu lebih baik daripada kita memberi wang kepada PATI yang akhirnya meningkatkan pengaliran mata wang Ringgit ke luar negara yang dalam jangka panjangnya akan merugikan negara dari sudut KDNK.

Penulis melihat isu kebanjiran pendatang asing tanpa izin ini akan menjadi penentu dalam Pilihanraya Umum dalam lima ke sepuluh tahun akan datang. Parti mana yang mampu menyelesaikan masalah ini akan mendapat sokongan rakyat yang sudah muak dengan karenah PATI.

Sepintas lalu, penulis ingin mengingatkan para pembaca tentang kebangkitan Adolf Hitler di Jerman adalah berpucuk pangkal daripada kesan kebanjiran pendatang asing Yahudi yang datang dan kemudian memonopoli perniagaan di Jerman, dan menindas warga tempatan.

Adolf Hitler bangkit menubuhkan Parti Buruh yang dianggotai rakyat tempatan tertindas. Secara pantas, parti ini mendapat sokongan padu rakyat Jerman dalam usaha mereka menentang kezaliman kaum pendatang asing Yahudi yang menguasai ekonomi Jerman.

Renung-renungkanlah...

Wallahu alam.....


No comments: