Monday, September 24, 2012

Jihad Bermusim

Kontroversi yang dibawa oleh filem pendek 'Innocence of Muslims' dan terbaru karikatur yang menghina Nabi Junjungan SAW telah mencetuskan protes secara aman mahupun ganas di seantero dunia.

Secara peribadi, kita sebagai umat Nabi Muhammad SAW wajib marah ke atas kebiadapan orang kafir yang terlibat menghina Rasul Junjungan kita itu.

Namun dari sudut lain juga, saya melihat filem yang biadap itu cumalah satu 'acahan' orang Yahudi dan Nasrani untuk membuktikan kepada dunia betapa ganasnya umat Islam tatkala berdemonstrasi.

Kita bersetuju umat Islam patut bangkit menunjukkan kemarahan kepada penghinaan tersebut, namun janganlah hanya bersifat sentimen yang sementara.

Ini bukan kali pertama mereka mengacah umat Islam, malah sudah berkali-kali. Namun selepas peristiwa itu reda kelak, umat Islam kembali kepada keadaan biasa...tiada lagi jihad seperti memboikot barangan mereka demi melumpuhkan ekonomi mereka.

Selepas reda sentimen itu, ramai umat Islam kembali leka. McDonald dan KFC terus dikunjungi. StarBuck dan Coffea Bean terus dilepaki. Apabila datang lagi provokasi baru, kita pun bercerita semula dengan bersemangat tentang jihad ekonomi dan memboikot produk mereka lagi.

Beginilah keadaan umat Islam hari ini. Bagaimanakah Allah ingin membantu jika semangat jihad kita pun setakat hangat-hangat tahi ayam yang hanya bertahan sementara apabila satu-satu provokasi itu masih panas?

Jika kita tidak mahu nabi kita dipersenda, tunjukkan kepada dunia betapa kita cintai Nabi Muhammad SAW dengan mengamalkan sunnah baginda dan menjaga akhlak sebagaimana yang Nabi telah contohkan.

Allahumma solli ala Muhammad, wa ala alihi wassohbihi wa sallam....

No comments: