Tuesday, October 17, 2006

Selamat Berzakat dan Salam Aidil Fitri

Dalam separuh akhir bulan Ramadhan ini, penulis menyeru kepada diri sendiri dan para pembaca agar sama-sama merebut peluang untuk mencapai tahap pembebasan daripada dosa sebagaimana yang Allah s.w.t janjikan pada akhir bulan penuh berkah ini.

“Faya ‘ajaban liman adraka ramada na fala yukh farulah”, iaitu maksudnya “Alangkah hairannya (ajaibnya) bagi orang yang telah sampai umurnya kepada menjelang Ramadan, apabila habis Ramadan hairan kalau dia tidak mengambil kesempatan untuk Allah mengampunkan semua dosa-dosanya”.

Apakah kita yakin akan bertemu lagi bulan Ramadhan tahun depan? Bagaimana jika ajal kita sudah sampai sebelum bertemu lagi bulan al-Mubarak ini? Sama-samalah kita gunakan sebaiknya kesempatan yang kita ada ini semoga ibadah kita yang bersungguh-sungguh dalam bulan ini dipandang oleh Allah s.w.t dan semoga mampu meningkatkan darjat ketaqwaan kita kepada-NYA.

Siti Aishah r.a bertanya kepada nabi “Bilakah berlaku malam Qadar?”. Nabi bertanya kepada Aisyah semula “Apakah kamu nak buat bila kamu bertemu dengan malam Qadar?”. Aisyah menjawab “Saya tak tahu” kemudian Aisyah bertanya lagi “Apakah yang patut saya buat bila bertemu dengan malam Qadar itu?”. Nabi berkata kepada Aisyah “Malam itu malam yang amat baik untuk beramal dimalamnya dan amat mudah dimakbul Allah doanya”. Aisyah bertanya lagi “Apakah doa yang paling baik untuk aku berdoa pada malam itu?” Nabi jawab “ Kalau kamu sempat berjumpa dan mengetahui malam itu ialah malam Qadar berdoalah

“Allah humma innaka ‘afuu ’un karimun tuhib bul ‘af wa fa’ fu ‘anni” (maknanya Ya Allah, Kamulah Tuhan yang sangat suka mengampun, ampunkanlah dosa-dosa saya).


Di kesempatan ini, penulis ingin memohon maaf seandainya pernah menyinggung perasaan para pembaca sekelian, sama ada menerusi tulisan (termasuk emel dan SMS), lisan mahupun perbuatan. Sesungguhnya penulis juga insan biasa, tidak lepas daripada membuat kesilapan yang lazimnya tidak disedari oleh penulis sendiri tetapi bisanya dirasakan oleh orang lain pula.


No comments: