Friday, February 29, 2008

Main bermain catur


Sudah tentu anda pernah mendengar permainan catur ini. Ia memerlukan dua orang pemain yang masing-masing dibekalkan dgn 16 butir buah, dimainkan di atas platform empat segi sama yang berselang seli petak cerah dan gelap.


Salah satu pemain akan mewakili pasukan putih dan ia berhak memulakan langkah awal. Lapan buah pada barisan pertama digelar sebagai bidak, yakni "askar biasa" yang tiada kuasa istimewa. Lazimnya bidak akan digunakan sepenuhnya untuk merebut petak-petak yang strategik, selain menampan ancaman lawan. Bidak tidak mempunyai nilai, justeru ia biasanya dikorbankan begitu shj.


Satu-satu pemain akan diisyhtiharkan juara jika dia berjaya memerangkap Raja (Pemerintah) lawan sehingga buah itu tidak ada jalan keluar lain lg. Situasi ini digelar "syahmat". Justeru, setiap pemain akan melancarkan strategi demi strategi utk memerangkap Raja lawan.


Dalam pada itu, buah yang paling berkuasa ialah Permaisuri. Buah ini mampu bergerak ke semua arah. Justeru buah ini amat bernilai sekali. Lazimya pemain tidak akan mengorbankan buah ini dgn mudah, melainkan dalam situasi tertentu.


Terdapat juga buah-buah seperti rok (jalan lurus shj), bishop (jalan mengiring shj) dan perwira (jln berbentuk L shj). Dalam pertarungan, lazimnya buah-buah ini akan dikorbankan dlm usaha memerangkap raja lawan. Perkiraan yg bijak perlu dibuat sebelum mengorbankan buah-buah bernilai ini krn jika silap perkiraan, ia akan memakan diri.


Grandmaster2 dunia lazimnya "amat menyayangi" buah perwira krn kemampuannya bergerak lincah dan sukar diramal pergerakan seterusnya. Apapun ini terpulang kpd kecenderungan serta strategi masing-masing...

1 comment:

asera said...

hmm catur...percaturan hidup lebih kompleks kan.....