Saturday, June 07, 2008

Apabila orang Melayu tak tahu halal haram...


Dalam tempoh seratus hari ini, tentu ramai orang Melayu (pelanggan Celcom) yg berusaha untuk memenangi Camry dlm peraduan 100days100cars.

Dalam peraduan ini, setiap SMS dicaj RM5 dan peserta perlu menjawab sekurang-kurangnya 50 soalan menjelang detik 12 tgh malam. Mahal?? Melampau?? Lantaklah...orang kita tak kira itu semua...janji menjadi juara.

Apa yg menariknya, 'kepala' penganjur peraduan ini adalah orang Melayu yg beragama Islam bernama Datuk Seri Shazalli Ramly. Beliau dgn yakin mengatakan bahawa tiada unsur haram dalam peraduan itu kerana beliau telah merujuk terlebih dahulu kpd pihak yg tahu hukum hakam. Sila baca ini.

Kenyataan 'defensive' beliau itu bergema setelah Mufti Perlis, Dr MAZA menghukum peraduan itu sbg HARAM krn wujud unsur perjudian.

Yang peliknya, tak sedarkah CEO itu dgn siapa dia bertekak menerusi media itu? Sudah tentulah Mufti Perlis mempunyai dalil yg kukuh sebelum mengeluarkan kenyataan sedemikian berbanding jawapan CEO itu yg jelas lemah lagi mengelirukan.

Yg jelas, peraduan itu memang perjudian kerana melibatkan wang utk bertaruh. Penyiasatan mendalam saya dgn membaca terms and conditions peraduan itu mendapati penentuan juara adalah berdasarkan paling byk SMS dihantar dgn jawapan yg tepat. Justeru, jika peserta cuma menjawab 50 soalan, dia pasti dikalahkan oleh peserta yg menjawab soalan yg lebih daripada itu.

Berdasarkan perkiraan saya, modal RM250 tidak cukup utk menjamin seorang peserta menang, justeru dia akan menggandakan pertaruhan ke tahap yg dia agak peserta lain tidak mampu capai. Natijahnya, ramai peserta bertaruh ribuan RM utk menjadi juara harian sedangkan kereta Camry itu cuma berharga RM 114 ribu sahaja. Akhirnya yg jelas mengaut untung adalah Celcom sendiri serta kuncu-kuncunya.

Sudah terang lagi bersuluh, peraduan itu berunsur perjudian. CEO itu jelas keliru atau sengaja buat bodoh tentang hukum peraduan seperti itu. Entah siapalah pakar yg dia rujuk itu.

No comments: