Friday, October 24, 2008

Buku Rekod Pencapaian Sekolah Rendah

Saya terkenang kembali suatu ketika semasa saya di Darjah 2, kalau tak silap tahun 1987. Waktu tu sekolah saya sudah selesai peperiksaan akhir tahun.

Dipendekkan cerita, kami sekelas diarahkan oleh guru kelas untuk mengisi butir-butir diri pada buku rekod pencapaian kami dan perlu dikembalikan semula keesokan harinya.

Keesokan harinya, kami datang ke sekolah seperti biasa sambil membawa buku rekod yang telah kami isi di rumah. Seperti biasalah, saya dan kawan-kawan saling membandingkan apa yang telah kami tulis di bahagian butir-butir diri itu.

"Mari saya tengok macam mana kau isi buku rekod kau.." kata seorang kawan yang saya dah lupa namanya.

"Oh..macam tu ke kau jawab" katanya lagi.

"Kenapa? Apa bezanya dengan jawapan kau pulak??" kata saya kehairanan.

Saya pun ambil buku rekodnya dan lihat butir-butir yang dia tulis. Hmm...kelihatan semua ok. Takde beza apa pun.

"Jawapan kau lain la daripada saya" katanya lagi.

"Apa yang lainnya??" tanya saya kehairanan lagi.

"Cuba kau tengok ni..." katanya sambil menuding pada ruang bertulis:

"HUBUNGAN DENGAN PENJAGA:_____________________"

"Kau jawab lain, aku lak jawab lain. Mana yang betul nie?" tanya dia lagi.

Untuk ruangan itu mmg benar berbeza jawapan kami. Dia tulis "BAIK" pada ruang jawapan itu, manakala saya pulak menjawab "BAPA".

"Eh?? Kenapa kau jawab "BAIK" lak di sini??"aku bertanya penuh pelik.

"Betul la saya jawab tu...kau yang salah."katanya pulak.

"Sebabnya..hubungan saya dengan penjaga saya baik...takde gaduh-gaduh" jawab dia yakin.

Saya berkerut dahi...dalam hati saya gelak sakan :D

No comments: