Tuesday, October 28, 2008

Bravo ! Bravo!

Terimbau kembali saya ke zaman tingkatan 5, tahun 1996. Waktu itu kelas saya berada di tingkat paling atas (tingkat 4) bangunan blok C sekolah saya.

Setiap hari nak masuk kelas kena menapak berpuluh-puluh anak tangga. Memang senaman yg baik, tapi memenatkan juga.

Guru kelas saya adalah wanita. Tapi bukan sembarangan wanita...ini wanita besi. Why? Kerana garangnya mengalahkan lelaki. Dia juga adalah penolong kanan guru besar dan ada black belt dalam tekwan-do.

Dia mengajar subjek Bahasa Malaysia SPM. Track record dia memang gemilang. Ramai yang dapat A di bawah bimbingan dia. Tapi teman-teman sekelas saya rasa amat malang kerana dia menjadi guru kelas kami, merangkap guru Bahasa Malaysia.

Pada suatu hari, kami diberi tugas mengarang karangan dgn tajuk "Kaedah mengatasi masalah disiplin di sekolah". Macam biasa la, ada 6 perenggan; 1 pendahuluan, 4 isi dan 1 penutup. Pergh...sampai ke hari ini saya masih ingat tajuk karangan tu. Hebatnya penangan cikgu nie.

Nak dijadikan cerita, saya nie jenis 'dare to be different'. Kelas saya secara rasminya bernama '5 Bijaksana'. Tapi saya tulis kat kulit buku karangan saya tu '5 Bravo'. Ye la, asalkan pangkalnya bermula dgn 'B' utk merujuk kepada kelas saya nie.

So, karangan dihantar. Keesokannya dia datang ke dalam kelas utk menyerahkan balik buku-buku yang telah disemak karangannya. Hari tu memang aura cikgu tu lain macam...ada aura 'pembunuh'.

Angin tak baik dia hari. Seorang demi seorang nama kami dipanggil utk diberikan kembali buku karangan masing2. Kalau karangan baik dan cantek, cikgu tu puji dan bagi balik dgn baik. Tapi jika karangan tak baik, cikgu tu lempar buku tu menerusi tingkap.

Berderet rakan-rakan saya berlari ke ground floor utk kutip balik buku masing2. Ada buku yang terhempas ke rumput, ke longkang dsb.

Akhirnya nama saya disahut..berdebar saya menanti..
"Heh...mamat nie lagi best...saya dah banyak kali tegur jangan pandai-pandai letak nama kelas sesuka hati...tapi dia degil..."

"Nah...ambik buku engkau kat bawah tu" sambil buku saya dilempar menerusi tingkap

"Bravo konon...rasakan..hahahha" gelak menyindir yg paling pedih saya dapat

Saya pun berlari ke bawah utk mendapatkan buku saya. Nasib baik dia landing kat tepi longkang jer.

Saya terus geram dgn cikgu itu. Untuk lepaskan geram saya...masa exam SPM...saya hanya dapatkan C4 je...padan muka dia.

Hahahhaha....

p/s Bravo tu saya kutip dari drama bersiri tentera berjudul "NAM:Tour of Duty". Platun terbaik dalam cerita tu adalah platun Bravo. Memang popular siri tu masa tu.

:P

1 comment:

Anonymous said...

sanggup u korbankan result spm demi nak sakitkan hati cikgu..hmmm keras hati gak ek awak ni :)