Thursday, October 30, 2008

Petua oh petua

Sekali lagi saya terpanggil utk menulis lipatan sejarah lampau kehidupan saya. Kali ini saya ingin kembali ke zaman sekolah rendah dan menengah juga. Bunyinya nanti agak janggal. So kenalah terus membaca.

Petua pertama ini saya belajar semasa Darjah 4. Waktu itu al-maklumlah masih kanak-kanak. Apa lagi aktiviti utama kalau bukan bermain sebelum masuk kelas dan sewaktu recess time. Aktiviti utama masa itu adalah bermain guli dan perang olok-olok (kat area semak belakang padang sekolah). Tapi bukan itu fokus penceritaan kali nie.

Nak dijadikan cerita, ketika itu saya dan rakan-rakan tengah dalam 'peperangan' olok-olok. 'Musuh' telah dikesan bergerak utk meng'ambush' posisi pasukan saya. Senjata yang digunakan ialah senapang berpelurukan batu kecil manakala 'bom tangan'nya pula ialah buah mengkudu (yang byk terdapat di area hutan kecil belakang sekolah).

Dalam keadaan 'kritikal' itu, saya mengalami sakit perut memulas. Nak pegi ke tandas sekolah...memang tak terfikir krn tandas itu terlalu kotor dan jijik utk sesiapa pun fokus ketika membuang hajat (krn sudah tersumbat dan dipenuhi elemen-elemen meloyakan sambil dkerumuni lalat-lalat hijau yang leka berpesta).

Ketika itulah, 'Leftenan kanan' saya (bernama Salleh) mengajar petua ini. Kumpulkan 6 biji batu yg besarnya sedang-sedang. Harus diingat batu-batu itu mestilah setara saiznya. Kemudian simpan 3 biji batu kat poket seluar sebelah kanan dan 3 biji lagi kat poket seluar sebelah kiri. Tiada sebarang mentera perlu disebutkan.

Mula-mula saya memang was-was ia akan berkesan. Tapi sebab tiada pilihan, saya buat juga. Sebaik sahaja batu-batu itu terisi dalam kedua belah poket seluar saya, perlahan-lahan rasa memulas kat perut hilang, dan tiada lagi rasa ingin membuang hajat. Pelik tapi benar!

Petua kedua pula saya belajar semasa tingkatan satu. Kawan yang mengajar saya bernama Ibrahim. Orangnya rendah, maka sebab itu kawan-kawan sekelas menggelarnya 'Ibrahim Pendek'. Dia mengajar teknik menghilangkan tulang ikan yang tertusuk kat tekak atau belakang lidah ketika kita sedang makan. Caranya juga tidak melibatkan apa-apa menderem. Sebaik sahaja rasa ada tulang tersekat kat tekak atau belakang lidah, jangan bercakap apa-apa. Paling ditegah memberitahu orang lain yang ada tulang tersekat kat tekak atau belakang lidah anda. Sambil diam, undur tiga kali ke belakang. Jika masa tu anda makan sambil bersila, engsotkan punggung anda tiga kali ke belakang. Jika makan atas kerusi, engsotkan kerusi yg diduduki itu ke belakang juga tiga kali.

Saya mulanya tidak percaya. Tetapi pada suatu hari, tekak saya tertusuk tulang ikan sewaktu makan di rumah. Lantas saya teringat petua 'mengarut' kawan saya, lalu saya praktikkan. Saya engsotkan kerusi ke belakang 3 kali. Tak semena-mena, saya dapat rasa tulang yg tertusuk itu hilang dari tekak saya. Unexplainable, but it really worked!!

No comments: