Wednesday, October 29, 2008

Solek menyolek

Sekali lagi saya terimbau kisah silam sewaktu kat UiTM dalam tahun 2000. Masa tu saya dalam tempoh peralihan, yakni tempoh menyesuaikan diri dgn suasana di Semenanjung Tanah Melayu nie.

Masa tu saya kurang faham byk istilah 'bahasa pasar' versi Semenanjung Tanah Melayu. So, kalau saya mendengar suatu perkataan yang dituturkan oleh rakan-rakan yang berasal dari Semenanjung nie, saya cuma agak je apa maknanya (tanpa merujuk kepada Kamus Dewan).

Pada suatu hari, saya meminjam motor EX5 kawan rapat saya bernama Jamaluddin utk keluar beli barang makanan.

Sekembali dari kedai, saya terus naik ke hostel. Jamal ada dalam bilik saya sambil bermain gitar Kapok layan lagu AlleyCats. Oh ya...Jamal nie asal Perlis (orang utara noh).

"Hang dah solek ke moto aku?" Jamal menyapa sebaik saya memasuki pintu

"Laa..buat apa aku nak solek lak moto hang? Dah lawa la moto hang...baru basuh lagi apa"

"Hang jangan dok buat lawak...hang dah solek ke belum?" Dia tanya lagi

"Isshh hang nie....itu moto hang...takkan la aku yang nak solek...citarasa berbeza" aku jawab

"Baik hang pi tengok balik...hang dah solek ke belum...kalau moto aku hilang, siap hang"

"Hang yang buat lawak...awat aku lak kena solek moto hang...mengarut!" aku jawab

Masa nie seorang lagi rakan sebilik saya yang turut mendengar perbualan tadi datang berbisik kat saya.

"Woi...ko fikir solek tu apa? Solek tu mangga moto tu. Ko dah mangga belum kat spoket tu?"

Ketika ini baru aku faham apa yang Jamal maksudkan dengan istilah 'solek'. Lantas saya segera ke moto tadi. Saya unlock mangga berwarna silver tu...tertera jelas kat situ jenamanya 'SOLEX'.
Sambil tersenyum saya mangga kat spoket moto tu.

Dalam hati berkata "Cakap la mangga ke, kunci moto ke...nie solek...ingat perempuan ke nak solek-solek nie..."

Heheheh :P

1 comment:

dreamerz said...

First time baca cerita awk ni, memang lawak terhibur gak le :)harap2 pasni ada lg cerita@artikel yg best!