Monday, November 24, 2008

Cinta Tanpa Syarat

Membaca buku tulisan Ustaz Hazrizal benar-benar meruntun jiwa. Perspektif beliau tentang cinta memang nyata dari dimensi berbeza.

Menurut beliau, Allah s.w.t melimpahkan sedikit sifat Maha Penyayang-NYA kepada insan bergelar mak ayah. Maka atas asbab berkenaan maka orang tua kita menyayangi kita TANPA SYARAT.

Sekiranya Allah s.w.t menyayangi umat-NYA dengan syarat, maka sesungguhnya kita takkan mampu memenuhi syarat-NYA. Sebagai contoh, jika Allah s.w.t mensyaratkan kita melaksanakan solat dengan khusyuk sebelum dibenarkan bernafas oksigen segar...maka berapa orangkah yg mampu memenuhi syarat itu?

Atas sifat Ar-Rahman dan Ar-Rahim DIA lah ahli Syurga mendapat tempat di Syurga. Bukan kerana amalan kita yang tidak seberapa itu.

Jika mak ayah kita meletakkan syarat agar kita membayar balik harga susu, kos persekolahan dan titik peluh mereka membesarkan kita apabila kita dewasa kelak...mampukah kita memenuhi syarat itu? Sudah pasti tidak sama sekali.

Begitulah berbezanya cinta mereka kpd kita berbanding cinta sepasang kekasih yg berjanji sehidup semati, namun hakikatnya tidak begitu. Bagaimana sepasang kekasih yg berjanji menyinta dan menerima seada apa pun dia, tetapi meminta itu dan ini sebagai hantaran pinangan.

Benarlah kata Tan Sri P. Ramlee dalam lagunya...kasih ibu membawa ke Syurga, kasih ayah mencipta dewasa.



No comments: