Sunday, December 14, 2008

Aidil Adha yang berbeza

Alhamdulillah...

Saya selamat kembali ke Kuala Lumpur setelah bercuti selama seminggu di kampung. Kalau mengikut planning tahunan, saya tidak balik raya nie, tapi disebabkan saya belum mengguna tiket pulang balik tahunan yang saya entitled, saya decided utk beraya di kampung.

Saya berangkat ke Sabah pada pagi Sabtu, 6hb Disember. Penerbangan KL ke Kota Kinabalu, kemudian KK ke Tawau. Pergh...dua kali tukar pesawat. Takpe...tiket free ;). Buat julung kalinya saya dapat merasa kembali makan sarapan sambil diserve oleh pramugari2 MAS. Fuhh...nikmat gak makan macam tu. Dahulu naik AirAsia jer...makan semua kena beli. Dgn MAS, makan dan minum free woo ;).

Apabila menjejak kaki di Tawau, sudah menjadi rutin saya ke Pasar Besar Tawau utk membeli 2 kilo ikan Baulu utk mak saya. Lantas meneruskan perjalanan ke rumah menerusi van sapu. Perjalanan mengambil masa 47 minit. Kemunculan saya nyata mengejutkan mak ayah saya krn sudah lazimnya saya tidak pulang raya haji.

Ternyata kesunyian mak ayah saya agak terubat selama ini dgn kehadiran dua ekor kucing bersaudara bernama Si Bubu dan Si Putih. Keletah haiwan2 ini jelas menghiburkan mak. Kasih sayang kpd anak2 ditumpahkan kpd kucing2 ini. Mak gemarkan mereka kerana mereka tidak berak merata, sebaliknya membuang najis di mangkuk tandas. Subhanallah!!

Entah mengapa laungan takbir raya haji kali nie tidak menusuk ke kalbu saya sepertimana lazimnya. Mungkin kerana saya sudah berada di kampung, atau mungkin sebab kesunyian yang berkurung. Entah la...

Hari Raya pertama dan kedua tiada tetamu dari keluarga terdekat yang bertandang. Elok juga agar mak ayah saya boleh berehat daripada karenah mereka yang tiada penghujung. Sepanjang minggu kami berehat di rumah. Damainya!

Akhirnya esoknya saya kena kembali ke Kuala Lumpur, mak saya mula memasak pulut panggang dan burasak utk bekal saya ke KL. Sudah menjadi rutin mak berbuat begitu. Bukti sayangnya mak kpd anak tiada sempadan usia.

Esoknya saya berangkat ke Airport Tawau. Entah kenapa tiada perasaan sebak utk meninggalkan mak ayah utk kesekian kalinya. Apakah Allah s.w.t sudah mencabut naluri anak daripada hati saya? Wallahu alam...minta dijauhkan. Lantas saya meninggalkan mereka tanpa menitiskan setitik airmata pun sebagaimana lazimnya.

Sekali lagi saya akan menaiki dua kali penerbangan - Tawau - KK, kemudian KK - KL. Penerbangan Tawau - KK hanya 45 minit. Maka sebab itu pramugari MAS segera hidangkan kacang masin dan segelas jus oren.

Sesampai di KK, saya ingat nak makan kejap kat McD. Tapi sebab connecting flight itu dah sedia berlepas, saya tidak sempat. Harap makanan atas flight best la.

Pada pas masuk flght saya tertera seat no: 42K. Hmm...saya pelik kenapa seat no nie pelik je. Lazimnya nombor diikuti abjad A,B,C,D,E atau F. Ini sampai K. Pelik!!!

Akhirnya persoalan saya terjawab, rupanya flight KK - KL saya ini adalah pesawat AirBus A3300. Perghh...pesawat yg datang drp Seoul, Korea singgah di KK sebelum ke KL. Inilah pengalaman pertama saya naik pesawat sebesar ini.

"Good evening sir, may I help you?" pramugari India berwajah manis menegur saya di muka pintu pesawat.

"Yes, where is 42k?" saya bertanya

"Go straight, then turn right sir"

"Thank you very much" saya jawab.

Ternyata pesawat ini sgt luas. Ada dua aisle (laluan). Dua seat sebelah kira dan kanan, sementara di tengah2 pula ada 3 seat. Hebat sekali.

"What is your seat number, sir?" pramugari manis berbangsa Korea menegur saya

Saya tergamam seketika kerana tidak menyangka ada juga orang Korea yang kerja sbg pramugari MAS.

"Err...49K" saya terjawab sambil melihat name tag dia...tertera nama Kim Yong Ee. Entah kenapa saya terkenang cerita Winter Sonata pula ketika itu.

"Ok Sir, 49k is over herr....wait a minute...there's no seat with number 49, sir" wajah dia berkerut, terkejut

"Sorry, sorry...my mistake. My seat is 42K" saya baru sedar saya dah tersebut 49k

"Ohh....your seat is there, at the back, beside the window, sir" sambil tangannya menuding ke arah belakang.

"Ooo thank you very much..you are most helpful" kata saya sambil tersenyum.

Penerbangan dengan pesawat sebesar ini memang selesa. Melanggar awan besar pun tak gegar mana. Tak sama seperti pesawat AirAsia Boeing 737 tu. Selesa pun tapi saya tidak dpt tidor. Entah kenapa saya asyik melihat kpd pramugari Korea itu melayan penumpang lain.

Manis sungguh senyumannya. Kelihatan dia ikhlas dengan kerjanya...seronok melaksanakan tugasnya walau dia jauh dari tanahairnya. Berbeza sekali dgn saya yg sentiasa sugul dgn kerja saya di pejabat walhal saya masih di tanahair, walaupun dipisahkan Laut China Selatan.

"Sir, would you like to have rice with sea food or some bread?" lamunan saya terhenti. Gadis Korea itu menyapa dengan senyuman manis.

"Err...rice would be fine, please" saya menjawab terketar.

"Here you are, sir" sambil menghulur sekotak panjang makanan.

"Would you like coffee, Pepsi or orange juice, sir?" Dia bertanya lagi.

"Orange juice, please"

"Here you are, Sir"

Saya pun makan apa yang dihidangkan. Fuh..nikmat gak makan free nie :). Lepas makan nasi berlauk udang tu, makan lak slices of tembikai dan tembikai susu. Pastu makan, biskut sayuran, kemudian coklat black bitter sweet, buatan Swiss. Diakhiri dgn jus oren dan air mineral.



No comments: