Tuesday, December 30, 2008

PMR, SPM: Masa untuk berdebar

Setelah puas bercuti, kini masa adik2 kita menerima result dgn jantung berdebar. Mana taknya...berjuang bermati-matian...bersengkang mata dan macam2 lagi. Kini dah sampai waktu untuk tengok apa hasilnya.

Tahniah kepada yang cemerlang, gemilang dan terbilang. Tapi komentar saya kali ini lebih menjurus kepada adik-adik yang kurang cemerlangnya...agak malap gemilangnya....dan agak terpencil keterbilangannya.

Jangan bersedih dan menangis. It is not the end of the world. Kehebatan pada slip keputusan itu bukanlah kehebatan yang sebenar. Dunia realiti di luar sana lebih mencabar. Anda tidak memenanginya dgn hanya deretan huruf 'A' pada slip keputusan itu. Perjalanan masih jauh lagi, wahai adik-adik sekalian.

Mungkin bukan rezeki anda untuk meraih deretan 'A'. Tapi yakinlah, esok lusa boleh menjadi milik anda...dengan syarat anda menanam tekad yang kuat, apatah lagi menjelang tahun baru ini. Peperiksaan PMR tidak memberi makna sangat. Sebaliknya bersedialah lebih rapi utk SPM. Kerana SPM adalah pintu anda utk menentukan karier masa depan kelak.

Bagi lepasan SPM pula, bersabarlah jika keputusan itu bukan seperti yang anda harapkan. Dunia ini masih luas. Anda belum gagal lagi. Peluang untuk meneruskan pengajian begitu luas. Tentukan langkah anda seterusnya. Buat pilihan yang terbaik dalam meneruskan pembelajaran anda. Jika dah tepu sangat nak belajar, masuk je tentera. Jangan tak percaya, gaji tentera juga lebat.

Gagal mendapat tempat di universiti bukanlah bermakna gelap masa depan anda. Masih ada sinar untuk anda. Politeknik, Kolej Komuniti sesuai untuk anda yang minat bidang teknikal. Maktab perguruan pula untuk anda yang minat menjadi pengajar.

Bak kata Maria Tunku Sabri "Bercutilah di Malaysia...semuanya ada di sini"...cuma kita perlu ubah sikit tagline itu kepada "Belajarlah di Malaysia...semuanya ada di sini"

Wallahu alam.. ;)

No comments: