Thursday, January 01, 2009

Pasca Detik 12 Malam

Peristiwanya

Setiap penghujung tahun, detik 12 malam 31 Disember adalah amat menguja buat majoriti warga kota. Bagaimanapun, penulis tidak dapat membuat liputan detik tersebut. Justeru, kali ini dinukilkan pasca detik tersebut.

Penulis bertolak ke Jalan Pudu pada jam 9 pagi ini. Sesuatu yang di luar jangkaan - jalan-jalan bersih!! Wah...tabik spring kepada kakitangan Alam Flora kerana berjaya membersihkan kota ini selepas detik 12 malam semalam.

Foto di atas menunjukkan siarkaki yang siap dibasuh dengan air lagi. Siarkaki di Pudu dan area Mydin juga bersih, dan dibasahi air selepas dicuci.

Foto sebelah kanan pula menunjukkan betapa sesaknya metropolitan ini pada 1 Januari 2009. Setelah penat bersengkang mata semalaman, inilah masanya keluar daripada kota.

Kesesakan ini ditambah pula dengan kehadiran berbondong-bondong warga Thai, Vietnam, Myanmar, Bangla, Nepal, Indon dan pelbagai lagi warga asing. Mereka mengerumuni kawasan Pudu, Mydin, Bangkok Bank, Masjid India, Kotaraya tanpa rasa takut pun.

Penulis merasakan seolah-olah bukan berada di Malaysia ketika berjalan di kawasan Mydin dan dataran Menara Maybank. Rasa seperti melancong di Myanmar pulak. Apapun, kisah tentang warga asing ini akan diperincikan lebih lanjut dalam liputan yang akan datang.

Setelah puas bersiar-siar, penulis kembali ke jalan Pudu untuk menaiki 'kenderaan rasmi'. Sekali lagi penulis terpana dek sehelai kertas putih yang terselit tenang di dalam bakul 'kenderaan rasmi'.

Ternyata penulis telah mendapat hadiah sempena meraikan hari pertama tahun baru ini. Huhuhu...dah nasib. Memang setiap perjuangan perlu ada pengorbanan :).

Foto sebelah kiri ini adalah hadiah tahun baru penulis :P





Persoalannya


Sesuatu yang ironis sebenarnya. Mengapa manusia begitu ghairah dan teruja meraikan peralihan tahun? Apa yang menyorokkan sangat tentang itu? Bukankah ia cuma penambahan nilai satu pada digit paling kanan pada gugusan empat digit angka yang mewakili kurun terkini??

Disebabkan itulah, Allah swt menerusi surah di atas (Al-'Asr) berfirman:

[1] Demi Masa!
[2] Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian
[3]Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

Apakah kita lupa bahawa pertambahan tahun itu sebenarnya suatu peringatan yang berat dan serius? Apakah kita lupa bahawa pertambahan tahun itu sepatutnya mengundang gerun, bukannya gelak gembira?

Mengapa pula?? Kerana pertambahan itu sebenarnya mendekatkan kita kepada ajal kita...yang kita sendiri belum tahu bila. Kerana penokokan itu sebenarnya menyusutkan masa yang kita ada untuk bertaubat sebelum terlambat.

Maha Benar sekali firman Allah swt dalam surah di atas. Jelaslah manusia dalam kerugian...hasil kerana kealpaan dan kelalaian sendiri.

Wallahu 'alam

No comments: