Wednesday, January 07, 2009

Israel Durjana

Untuk kesekian kalinya Israel terkutuk menunjukkan kebiadapan mereka kepada dunia Islam dan nilai kemanusiaan.

Atas alasan ancaman Hamas, mereka melancarkan serangan besar-besaran (atau lebih tepat lagi pembersihan etnik) ke atas Gaza, bumi Anbia'. Sehingga ke hari ini beratus-ratus jiwa saudara seagama kita terbunuh di sana, tak kira kanak-kanak, wanita mahupun orang tua.

Dan untuk kesekian kalinya juga masyarakat dunia mengutuk sekeras-kerasnya kedurjanaan Israel manakala Amerika pula menyokong mereka sebagaimana lazimnya. Lebih memalukan lagi apabila negara-negara Arab sendiri terus berpeluk tubuh melihat darah saudara mereka ditumpahkan.

Sungguh bacul pemerintah Mesir dan Jordan kerana tidak membuka pintu sempadan mereka untuk membenarkan pelarian Palestine berteduh di negara mereka, malahan bekalan ubat-ubatan juga tidak dapat disampaikan kerana sekatan ini.

Lihatlah foto ini. Kanak-kanak ini mati dalam keadaan dunia hanya mampu berpeluk tubuh.

Mana dia semangat jihad fi sabilillah ketika Palestine hanya mampu membalas dengan roket ciput dan lontaran batu?

Pak Lah sebagai pengerusi OIC sepatutnya lebih aktif berperanan dalam isu ini. Negara-negara Islam perlu bertindak mengajar Israel Laknatullah ini meskipun dengan kuasa ketenteraan sekalipun.

Sekiranya Rasulullah saw masih hidup ketika ini, apa agaknya baginda akan kata apabila melihat semangat persaudaraan Islam yang baginda pupuk sudah tinggal nama sahaja.

Nauzubillah...


No comments: