Thursday, April 23, 2009

Hari yang istimewa...

Sudah lama saya berhajat utk mengunjungi Pesta Buku, tapi sering tidak berkesempatan. Namun hari ini niat itu sudah terlangsai.

Pada awalnya hendak menunggang motor sahaja terus ke PWTC tempat pesta diadakan. Namun entah mengapa, terasa nak naik komuter lak ke sana. Lantas, motor dipacu ke KL Sentral dan diparkir di bahu siarkaki tingkat satu.

Kaki bergegas ke kaunter tiket komuter krn jam sudah menunjukkan 3:30 ptg.

"Yea..encik...nak ke mana?"
"Err...apa nama stesen dekat PWTC tu??"
"Putra, encik"
"Haaa..yang itu la dia. Berapa ringgit?"
"Seringgit je encik..."

Sesampai di dalam dewan pameran buku di PWTC....ternyata memang ada macam2 genre buku. Dan pelbagai jenis ragam pengunjung. Saya berjalan melihat2 semua booth yang ada. Satu per satu. Sayang pulak, terlupa nak bawak kamera digital.

Ada booth yg jual setem, jual komik, jual majalah wanita, jual t-shirt. Kaki saya menuju ke sebuah gerai yang dipenuhi manusia. Rupa-rupanya booth Majalah Ujang. Hmm...patut la ramai remaja dan budak sekolah kerumun di situ. Golongan muda nyata begitu suka dgn majalah bacaan ringan sedemikian krn ia lebih kpd escapism drp buku2 yg mengajak mereka berfikir secara kritis. Saya juga pernah lalui zaman itu :)

Kemudian saya beralih ke gerai sebelahnya. Tertera nama dakwahbookstore di situ. Lambakan buku2 berunsur agama Islam dan juga DVD serta CD ceramah dsb. Saya byk menghabiskan masa di situ utk meneliti tajuk2 buku yg ada yg minda sy ingin tahu apa isi kandungannya. Terdapat lambakan judul2 buku karangan Harun Yahya. Juga terdapat biografi para cendikiawan Islam yg agung seperti Ibnu Majah, Imam Ahmad Hambal, dan Ibnu Qayyim. Menarik utk dibaca, tetapi minda sy ingin mencari yg lain.

Belek punya belek, akhirnya minda saya berkenan pada buku karangan Dr. Zakir Naik berjudul "Most Common Questions Asked by Non Muslims". Harga cuma RM 10 dan juga buku hasil tangan Dr MAZA berjudul "Bid'ah Hasanah: The Misunderstood Term" juga RM 10. Apabila dibayar di kaunter, dapat lak diskaun 10%. Maka total semua RM 18.00 tunai sahaja.

Kemudian saya meneruskan pemburuan ke dewan sebelah lagi. Jalan punya jalan...tiba2 seorang wanita berpakaian kot menegur....

"Encik, boleh tanya sikit encik...kejap je.."
"Maaf la saya ada hal lain nie"
"Ala...takkan tanya sikit pun tak boleh? Tak boleh tanya ke?"
"Hmm..ok la kejap. Nak tanya apa?"
"Nie kami ada program pembelajaran bahasa inggeris dgn Linguaphone. Anak encik boleh bahasa Inggeris? Encik boleh bahasa Inggeris??"

"Err....takpe la yer saudari. Saya dah boleh bahasa Inggeris...saya kena pergi cepat ni"
"Alaaa...tanya sikit pun nak lari. Takpe la...Assalamualaikum..."

Kaki terus melangkah sambil mata melihat suasana dalam dewan yg dipenuhi pengunjung. Ada juga booth dari negara jiran seperti Indonesia dan Brunei yg mempamerkan karya2 tempatan masing2. Saya berhenti sejenak di booth dari Negara Brunei. Booth itu menjual buku2 berkaitan fatwa2 yang diwartakan di Brunei, selain sejarah negara itu. Menarik...tp duit sy segan nk keluar dari dompet :)

Saya berjalan lagi lalu singgah di booth Anbakri Publika yang menjual buku2 karangan Dato Nik Aziz Nik Mat. Saya teliti buku2 yg ada di situ. Mmg menarik...setiap satu buku ada aura tersendiri tatkala dibaca ringkasannya di kulit sebelah belakang. Belek punya belek...akhirnya buku berjudul "Taqwa" disahkan pembeliannya.

Kaki segera bergegas keluar dari PWTC krn waktu sudah menunjukkan jam 5 ptg, dan takut terlepas waktu Asar. Sekali lagi komuter digunakan utk kembali ke KL Sentral.

Sesampai di KL Sentral, kaki segera menuju ke tempat motor diparkirkan. Elok sahaja nak buka solek motor, baru terpandang satu rantai yang mengikat rim tayar hadapan motor saya dgn motor sebelah. Di dalam bakul pulak terdapat sehelai kertas putih yang meminta pemilik motor ini utk ke pondok polis bantuan di aras 2 KL Sentral. Aduh...

Kaki cergas mencari pondok polis yg anggotanya begitu rajin mencari dan merantai motor nie. Akhirnya pejabat itu ditemui. Rupa-rupanya, ramai jugak yg terkena kes macam saya.

"Apa ni Encik? Saya baru kali nie datang KL Sentral..mana saya tahu di situ tak boleh paking", seorang mangsa berbangsa India mengadu kpd Koperal yg menerima wang denda

"Saya nie pulak koperal, baru je paking 5 minit...dah kena rantai gak", seorang lelaki Melayu mengadu. Tapi koperal tu membisu sambil tgnnya menulis resit pembayaran denda

"Encik, berapa ringgit kena nie? Takde diskaun ke?" saya pula bertanya

"Minima RM 20, Encik" Koperal itu menjawab

"Saya mmg tak tahu di situ tak boleh paking. Dulu boleh jer. Lain kali, bubuh signboard besar2 kat area tu minta orang jgn paking" saya bersuara lagi

"Nah...ini 20 ringgit....tolong buka cepat motor saya...saya nak balik nie" saya bersuara sambil menghulur RM 20.

"OK encik. Minta I.C encik..." koperal itu menulis resit utk saya

Selesai urusan di situ, saya bergegas ke tempat parkir motor td. Sebelum itu, saya singgah sekejap utk membeli minuman 100 Plus utk hilangkan dahaga. Sesampai di tempat parkir motor saya, ternyata rantai itu belum dibuka.

Saya pun buka solek motor saya, pakai helmet dan kemudian duduk atas motor. Sambil menanti pihak polis bantuan datang, saya teguk 100 Plus saya. Sampai kering minuman saya, polis belum sampai2 gak.

"Aih...duit dah bagi pantas, tapi motor masih tak lepas2 nie...inikah motto Mesra, Cepat dan Betul??" hati saya berbisik sendiri.

Akhirnya datang sebuah kereta. Keluar dari kereta itu seorang lelaki berpakaian preman. Dengan muka masam dia buka rantai pada tayar hadapan motor saya. Bila dah selesai, dia belah begitu sahaja dgn muka masamnya. Saya perhatikan setiap gerak gerinya.

"Hmm...dah tahu leceh nk buka rantai...kenapa pegi rantai motor aku....kan penat sendiri" hati berbisik lagi...

Saya pun terus start enjin dan bergerak pulang...............

Begitulah pengalaman saya pada hari yg istimewa ini. Semalam adalah Hari Bumi sedunia, tetapi hari ini lebih istimewa kerana:

  1. Hari gaji bulan April masuk
  2. Hari penduduk dunia mengingati hari kelahiran Sasterawan Agung Eropah, William Shakespeare
  3. Hari Khamis, digalakkan puasa sunat
  4. ..................

Terima kasih kpd teman2 yg mampu mengingatinya. Doa kalian amat saya hargai. :)

Jazakallah....

No comments: