Thursday, October 08, 2009

Mustika Kartika

Pucuk pangkal ceritanya begitu straight forward. Seorang wanita Muslim yang ditahan dan didapati bersalah oleh mahkamah Syariah kerana meminum arak di khalayak ramai.

Si wanita pula sedar kesalahannya dan memohon untuk dihukum segera atas kesedarannya dan ingin bertaubat.

Namun cerita ini menjadi komplikated apabila ada pihak yang cuba "memperjuangkan hak asasinya", yakni cuba "mempertahankan" si wanita daripada dihukum sebat sebagaimana yang dijatuhkan oleh mahkamah Syariah.

Golongan "pejuang" ini memberi gambaran betapa hukuman sebat itu adalah tidak adil, tidak berperikemanusiaan, zalim dan tidak sesuai dikenakan ke atas seorang wanita di zaman moden ini.

Begitulah "usaha" mereka dalam "menyelamatkan" si wanita. Baiklah, mari kita rujuk apa definisi hak asasi manusia mengikut Wikipedia:

Human rights refer to the "basic rights and freedoms to which all humans are entitled."[1] Examples of rights and freedoms which have come to be commonly thought of as human rights include civil and political rights, such as the right to life and liberty, freedom of expression, and equality before the law; and economic, social and cultural rights, including the right to participate in culture, the right to food, the right to work, and the right to education.

Kita lihat pula definisinya menurut Amnesty International:

Human rights are basic rights and freedoms that all people are entitled to regardless of nationality, sex, national or ethnic origin, race, religion, language, or other status.

Human rights include civil and political rights, such as the right to life, liberty and freedom of expression; and social, cultural and economic rights including the right to participate in culture, the right to food, and the right to work and receive an education. Human rights are protected and upheld by international and national laws and treaties.



Kartika tidak memohon utk tidak disebat. Sebaliknya memohon agar dihukum sebat segera kerana insaf dan ingin bertaubat. Bukankah menjadi hak asasinya juga untuk memilih agar dikenakan hukuman?? Tidakkah melanggar hak asasi beliau jika ada pihak menghalangnya daripada dikenakan hukuman sepertimana yang dia minta??

Mereka mempertikaikan hukuman sebat itu sedangkan ada dalil yang mengarahkan hukuman sedemikian:

Rasulullah saw telah menyebatkan orang yang minum arak sebanyak empat puluh kali sebat, dan Saidina Abu Bakar telah menyebat sebanyak empat puluh kali sebat juga, dan Saidina Umar menyebat sebanyak lapan puluh kali sebat. Semuanya adalah sunnah Rasulullah saw. Dan ini yang lebih aku sukai. -
Riwayat Muslim
.


Selain itu, Saidina Umar Al-Khattab sendiri pernah menghukum anak baginda sendiri, iaitu Abu Samah atas kesalahan meminum arak, berzina dan membunuh orang ketika baginda menjadi Khalifah. Abu Samah dihukum palu seratus kali sehingga mati dan hukuman itu dilaksanakan oleh baginda sendiri. Tiada kompromi bagi baginda dalam menegakkan hukum Allah s.w.t.

Mengapa golongan "pejuang" itu ingin membela orang yang tidak ingin dibela? Apakah mereka ingin membawa mesej bahawa hukuman berlandaskan Syariah adalah lapuk dan tidak adil? Walhal, negara ini agama rasminya adalah Islam.

Bagaimana pula dengan hak agama Islam yang berhak ditegakkan syiarnya di negara ini? Bukankah tindakan "memperjuangkan" Kartika itu turut menafikan hak agama Allah s.w.t ini?

Dan bagaimana pula dengan hak masyarakat Islam keseluruhannya di negara ini yang mahu hukum Allah terlaksana dan tidak diganggu perlaksanaannya?? Bukankah muslimin dan muslimah secara total juga mempunyai hak asasi sebagai satu masyarakat yang mahu melihat Islam diamalkan sebagai Ad-Din?

Nah, golongan itu yang dipelopori oleh Sisters In Islam sekali lagi menunjukkan apakah aliran pemikiran mereka yang sebenarnya - memperjuangkan Islam berdasarkan kaca mata liberal. Menafsirkan perlaksanaan agama mengikut lunas nafsu dan cara Barat.

Isu Kartika sebenarnya memberi tamparan hebat kepada golongan yang selama ini memburukkan Islam di negara ini. Jika dahulu dalam kes Lina Joy, kita bersedih kerana agama kita dipermainkan, kali ini agama kita dimartabatkan dengan kes Kartika walau sekelumit.

Pujian harus diberikan kepada Kartika yang istiqomah dengan kehendaknya itu. Semoga Allah s.w.t memberi dia kekuatan dalam mencari keampunan Ilahi.

1 comment:

jaja said...

nice! tq 4 da info..really mean something 4 me..u rock my world