Tuesday, November 17, 2009

Generasi termutasi

Tergerak hati untuk merasa menggunakan perkhidmatan monorail tatkala hujan menyapa manja petang Sabtu yang redup di tengah ibukota.

Kaki melangkah naik menuju lokasi menunggu. Ternyata berkerumun manusia berceratuk menanti sang gerabak besi datang. Melihatkan begitu ramainya manusia, terdetik juga di hati betapa menyesalnya memilih kaedah perjalanan ini. Namun, alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai tangan bau masam!



Akhirnya si gerabak pun sampai. Barisan yang tersusun tadi serta-merta menjadi caca-marba tatkala pintu gerabak dibuka. Semua orang ingin masuk segera, walau caranya tidak bersivik. Hinggakan menyukarkan orang dari dalam gerabak untuk melangkah keluar.

Bagaimana pun, kaki dapat juga menerjah masuk ke dalam sambil berdiri di tepi pintu. Tangan berpaut kepada tiang besi. Gerabak pun mula bergerak melalui stesen demi stesen di sepanjang metropolitan.

Kedengaran bingit suara ahli keluarga yang rasanya datang dari Tanah Besar China, berkomentar tentang bangunan-bangunan yang wujud di sepanjang laluan monorail. Namun mata ini terpanggil untuk memerhati satu senario yang memikat.

Kelihatan duduk di kerusi seorang wanita Eropah sambil di tepinya berdiri seorang lelaki Eropah yang juga pasangannya sambil menggalas beg pakaian yang bagak dan berat. Dua lagi manusia yang duduk di situ ialah dua lelaki Melayu muda belia.

Di tepi kerusi itu ada seorang makcik tua yang berdiri sambil memerhati tajam kepada kedua anak Melayu itu. Sang makcik berdiri berpaut sambil pada palang besi di tepi kerusi itu sarat dengan barang shopping dalam kantung beg plastik yang besar. Di belakang makcik itu pula berdiri seorang lelaki Eropah dalam lingkungan usia 50-an mungkin.

Tatkala tiba di stesen destinasi, si wanita Eropah dengan pasangannya berganjak keluar daripada gerabak meninggalkan satu ruang duduk kosong di tepi dua remaja Melayu itu.

Seorang daripada remaja itu pun menjemput si lelaki Eropah tua itu duduk. Lelaki tua itu pun duduk. Kemudian kedua-dua remaja Melayu itu pun berborak ringan dengan si lelaki Eropah dalam bahasa Inggeris. Sambil sang makcik berpaut kat palang besi seperti mana awal tadi.

Melihatkan senario itu, penulis terfikir di mana silapnya sehingga insiden sebegini boleh terjadi. Apakah ungkapan "I look stupid when I speak in Malay" yang pernah diucapkan seorang artis remaja Melayu sebenarnya membawa suatu konotasi yang lebih mendalam daripada maksud tersuratnya yang superfisial sebagai mewakili fikrah generasinya ?!!

Atau, apakah disebabkan kempen Tahun Melawat Malaysia, Zoom Malaysia atau Malaysia: Truly Asia telah merubah budaya kita kepada lebih ramah kepada pelancong asing berbanding penduduk tempatan?

Berpinar minda penulis berfikir sambil sang gerabak berengsot perlahan menuju destinasi demi destinasi.

Ya! Pendek katanya generasi muda di ibukota lebih menghormati warga Eropah kerana pengaruh media massa yang menggambarkan mereka sebagai bangsa yang lebih bertamadun, moden dan hebat, lantas mencuit rasa hormat yang berlebihan kepada mereka, melebihi hormat kepada bangsa sendiri dan agama sendiri.

Wallahu 'alam....

No comments: