Monday, November 30, 2009

Resolusi meditasi

Jam tepat menunjukkan 12:31 tengahari.

"Cikgu...saya minta diri nak ke surau"

Perlahan-lahan saya dan seorang lagi teman meninggalkan cikgu yang tengah mengajar di kelas.

Kelihatan berduyun pelajar lelaki dari kelas seangkatan juga keluar menuju tempat yang sama. Segerombolan demi segerombolan berjalan keluar tatkala azan Zohor sayup-sayup kedengaran dari masjid kampung berdekatan.


Sebenarnya kami baharu sahaja selesai melalui seminggu kursus intensif yang dipanggil Kem Bina Semangat, kursus yang diberi khas kepada pelajar tingkatan 3 demi menyediakan kami dari segi mental dan rohaniah untuk menghadapi peperiksaan besar PMR yang akan datang dalam tempoh empat bulan lagi.

Dalam kem tersebut kami telah ditarbiyah untuk benar-benar menghargai dan menepati masa. Perkara yang paling dititikberatkan ialah penunaian solat fardhu berjemaah, termasuk solat sunat dan qiamullail.

Kami diasuh untuk melaksanakan ibadah solat tanpa alasan kerana ia adalah tiang agama. Mendirikannya bererti meneguhkan agama. Meninggalkannya bermakna meruntuhkan agama. Kami dididik bahawa solat itu paling terbaik dan optimum ganjarannya apabila dilaksanakan secara berjemaah dan di awal waktu masuknya.

Kami juga ditarbiyah untuk mengutamakan ibadah kepada Allah melebihi persediaan menghadapi PMR itu kerana PMR cumalah cebisan kecil daripada perjalanan hidup di alam fana ini. Persediaan untuk alam Akhirat itulah perjuangan yang paling utama.

Pendeknya, kem itu bertujuan membentuk kami untuk bersedia menghadapi kehidupan ini secara keseluruhannya. Para guru mahu kami ada pegangan kuat kepada agama sebelum kami berdepan cabaran sebenar kehidupan di luar sana selepas PMR.

Seusai kem itu, kami terus mempraktikkan apa yang telah diterapkan, khususnya solat berjemaah pada awal waktu itu.

Namun, kecenderungan bersolat berjemaah itu mengundang rasa khuatir di kalangan guru. Apa tidaknya, PMR dah makin hampir...tetapi pelajar pula mudah meninggalkan kelas walaupun ada guru sedang mengajar, sekaligus menjejaskan persediaan yang para guru rancang untuk kami.

Kerisauan yang memuncak itu membawa kepada suatu resolusi drastik - kami ditegah sama sekali untuk keluar kelas untuk menunaikan solat fardhu secara berjemaah besar-besaran. Ya! Ia suatu resolusi yang bercanggah dengan apa yang diterapkan oleh para guru sendiri semasa kem itu. Namun, begitulah hakikatnya.

Penulis menukilkan peristiwa ini di sini kerana terfikir apakah keruntuhan moral yang berlaku di zaman ini adalah disebabkan kita sentiasa membelakangkan apa yang Allah suruh demi meraih kejayaan sementara di dunia?

Tidak dinafikan peperiksaan PMR, SPM, STPM itu besar impaknya dalam kehidupan kita. Namun apakah impaknya itu jauh lebih buruk daripada meninggalkan perlaksanaan ibadah secara kaffah dan seoptimum mungkin?

Jiwa muda yang kosong tetapi diisi dengan nafsu untuk keduniaan telah menghasilkan generasi muda mengejar keduniaan semata-mata. Tatkala tersadung lalu tercicir ketika dalam perlumbaan, mereka hilang arah tuju, hilang pedoman. Lantas mereka membina dunia khayalan mereka sendiri lalu hanyut di dalamnya.

Maka wujudlah generasi yang tidak kenal pintu masjid, tetapi kenal Sheila Majid. Tidak kenal ibu kepada Nabi, tetapi kenal kepada ibu pengasas jenama Tommy. Tidak tahu bila hari-hari Tasyrik, tetapi ingat bila Hari Krismas.

Soalnya sekarang, apakah ikhtiar kita sebagai bakal mak dan ayah di masa hadapan untuk mencorak anak-anak kita agar tidak tergolong dalam generasi yang hanyut ini?

Sama-sama kita usahakan....

Insya Allah....

1 comment:

jaja said...

dulu zmn sek. men. ingat lagi ustazah2 buru habis2an sapa yg x solat zohor n asar, sapa yg uzur akan di check in-case dorang tipu...really missed those day