Friday, December 04, 2009

Di bengkel moto...

"Alooo...tolong tukar ini mentol lampu depan. Sudah terbakar la"

"Lu mau yang bagus punya ka yang biasa?"

"Yang bagus punya berapa? Yang biasa berapa?"

"Yang bagus 8 linggit loh. Biasa punya dua linggit saja"

"Itu yang 8 linggit punya tahan ka? Saya sudah banyak kali tukar mentol maa"

"Itu lapan linggit ini macam punya loh...dia punya lampu warna putih"

"Hayyo...ini lampu boleh ka? JPJ tidak tangkap ka moto saya nanti?"

"Ayya...lu jangan takut maa. Ini barang JPJ tada tahan punya"


"Ya ka? Kalau itu macam pasang la ini mentol."

"Lu mau tau ka? Saya paling tidak suka sama itu orang keje kerajaan macam polis tu"

"Kenapa loh?"

"Ya lah...diolah aa suka tahan olang minta duit. Diolang cari salah olang...tapi itu penjahat di jalanan diolang tadak mau tangkap"

"Hayya amoi....bukan semua itu macam loh"

"Dalam bahasa cina aa...itu orang kerja gomen bermakna 'ada dua mulut'. Lu tau ka? Itu pasal diolang suka makan duit pasal ada dua mulut loh..kita olang biasa ada satu mulut sahaja loh"

"Ya ka?"

"Ya loh...diolang ingat kami takut sama diolang. Tapi kami cuma hormat sama itu baju seragam loh..."

"Itu taiko pegi mana? Hari nie tadak nampak?"

"Hayya...gua pun tadak tau dia pegi mana. Nanti dia balik la juga"

Dialog di atas tersembul secara jujur dari seorang peniaga. Dia bercakap berdasarkan pengalamannya. Walaupun bunyinya pedas, tetapi kita tidak boleh nafikan kebenarannya.

Penulis sendiri pernah mengalami situasi yang mengiyakan dakwaan tersebut sewaktu menunggang motor melalui terowong di Petaling Jaya.

Sedang menunggang dengan lajunya, tidak semena-mena muncul seorang lelaki berpakaian seragam polis di tengah-tengah jalan sambil mendepangkan tangannya bertujuan memberhentikan penulis. Sambil seorang lagi anggota menunggu di bahu jalan.

Jika tidak kerana kecekapan membrek mengejut, sudah tentu lelaki tersebut cedera parah disondol motorsikal penulis.

"Encik...berhenti yea. Kami nak buat pemeriksaan"

Melihatkan situasi ketika itu, penulis sudah syak bahawa ini adalah perangkap anggota yang 'cari makan'. Ini berdasarkan 3 perkara:

  1. Pemeriksaan di jalan raya yang sah tidak akan dibuat di dalam terowong atau jalan yang gelap demi menjaga keselamatan pengguna jalan raya
  2. Semestinya ada papan tanda, kon dan alat keselamatan seumpamanya untuk memberitahu kepada pengguna jalan raya akan adanya pemeriksaan di hadapan
  3. Pemeriksaan yang sah akan melibatkan ramai anggota, bukannya dua orang sahaja

Hal yang demikian membuatkan penulis sedikit marah.

"Apa nie? Tahan orang dalam terowong nie!! Saya nak tengok waran awak buat macam nie??"

"Err....tunggu sekejap ye encik" Kelihatan si lelaki berkerut dahi, gementar.

Penulis melihat dua anggota itu beralih pula menahan motor di belakang penulis, motor yang ditunggangi suami isteri dan bayi mereka.

Kelihatannya mereka menge'pow' penunggang moto di belakang itu. Kelihatannya dua anggota itu enggan menahan penulis dengan lebih lanjut lagi. Oleh yang demikian, penulis pun meneruskan perjalanan tanpa menghiraukan dua anggota itu lagi.

Sebagai rakyat biasa, kita mesti mengetahui hak-hak kita dalam undang-undang demi melindungi diri daripada diambil kesempatan oleh orang-orang sebegini. Dalam masa sama juga, kita punya peranan untuk 'mengajar' orang-orang sebegini daripada terus menekan orang lain.

Jika ditahan di jalan raya tanpa sebab yang munasabah, kita berhak meminta anggota berseragam itu menunjukkan waran rasmi pemeriksaan tersebut. Lebih kemas lagi jika kita rekodkan nombor pengenalan anggota tersebut untuk dibuat siasatan kemudiannya.

Sebarang kegiatan yang kita boleh tafsirkan sebagai salah laku di luar keraguan munasabah bolehlah kita salurkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan memberikan butiran yang disebut tadi.

Inilah cara kita sebagai ahli masyarakat untuk mewujudkan keadaan 'check and balance' dalam penegakan hukum secara luhur.

Wallahu 'alam...

No comments: