Saturday, July 29, 2006

Bila dah politik, politik gak



Peristiwanya:

Sewaktu hendak menuju ke kereta untuk ke hotel penginapan Tun sempena lawatan sehari beliau ke Kelantan, beliau telah tersembur (disembur?) dengan ‘cannister’ oleh seorang lelaki misteri. Tun terasa betapa pedihnya semburan pemedih mata itu buat pertama kalinya dalam hidup beliau [Berita Harian].




Persoalannya:

Siapakah yang menyembur benda tu ke arah Tun? Sama ada sengaja atau tidak, kenapa boleh ada benda seperti itu dalam kekalutan itu? Sudah tentu banyak spekulasi liar timbul kesan daripada peristiwa ini. Sudah tentu ada pihak yang akan menuding jari kepada pihak tertentu sebagai yang bertanggungjawab.

Kelantangan Tun mengkritik kerajaan Pak Lah sudah tentu dijadikan isu yang gamaknya membawa kepada insiden itu. Malah wartawan bebas tidak menolak kemungkinan ia dilakukan oleh orang-orang penyokong Pak Lah yang kurang senang dengan kepedasan kritikan Tun.

Permainan politik akan terus berlaku. Siapa yang bertanggungjawab akan diketahui kelak...atau akan senyap aje.

Kepada Tun, sudah pasti ia seperti amaran awal agar Tun tidak mengkritik lagi. Namun, siapa yang tidak kenal pada prinsip Tun, "when you become a politician, always be a politician even you told people around you that you have retired"

Pedihnya 'cannister' itu tentu mengajar Tun bagaimana rakyat yg merasa kekejaman pihak berkuasa semasa meleraikan demonstrasi jalanan sewaktu Reformasi Anwar dahulu.

3 comments:

Anonymous said...

hidup tun! menaikkan nama malaysia di pandangan dunia. pak lah? hmm naikkan harga barang aje lah.. lepas tu suruh tanam buah buahan. die ingat ni zaman bercucuk tanam ke? ni zaman industri where productivity is the main field. bidas lagi tun bidas.. jgn sampai gula pula naik harga.

Anonymous said...

palaga baha...kluaq barisan...pakat ramai2 masuk bulatan plak laaa....:p

Anonymous said...

Mcm kukenal aja anonymous tu.. Hahaha... mmmm... biar dr m rasa mcm mana dizalimi org, dianiaya org, diganyang org... baru sket tuuuunnn... belum kena pukul ngan polis, belum kena masuk penjara, turun naik mahkamah, belum kena sakit tulang.. huhuhu....