Saturday, August 29, 2009

Wal Asri!

Waktu adalah rakan bagi orang yang bijaksana menguruskannya, dan ia juga adalah sebagai musuh bagi orang yang berserah kepadanya. Pengurusan waktu memerlukan ketelitian dan kesedaran tentang kepentingan mengenai kedudukan seseorang dalam sesuatu perkara. Terdapat beberapa kategori manusia:

  • Orang yang hidup sekadar di pinggir percaturan hidup. Oleh itu ia tidak menyedari tentang kepentingan waktu lalu mengabaikannya.
  • Orang yang menyedari kepentingan waktu tetapi tidak berupaya mengambil faedah daripadanya.
  • Orang yang menyedari tentang nilai waktu tetapi sukar baginya untuk bertindak secara teliti.
Jadi bagi membolehkan seseorang mengurus waktu, ia mestilah menjauhi perkara-perkara yang membazir waktu dan berusaha sedaya-upaya mendapatkan peruntukan masa. Ini memandangkan waktu membekalkan ketenteraman dan kelapangan hidup di samping mendorong tindakan yang proaktif dan produktif.

Justeru, keupayaan mengurus waktu adalah keupayaan mengurus diri. Orang yang tidak mampu mengurus waktunya, ia tidak mempu mengurus sesuatu apa pun.

"Soal 'waktu' bukanlah sekadar salah satu dari persoalan kehidupan Muslim, bahkan ia merupakan permasalahan utama. Waktu adalah kehidupan. Setiap detik dan saat, malahan jam dan hari-hari adalah umur seorang insan..., kehidupan manusiawi"


"Di mana-mana sekalipun, tempat gelap pasti ada dalam kehidupan anda. Apa yang perlu anda lakukan ialah nyalakan lampu di dalam diri...kita tidak boleh mengubah waktu yang lalu dan tidak boleh melakarkan masa hadapan dengan gambaran yang kita mahu"

"Mengapa kita membunuh diri dengan rasa kecewa di atas sesuatu yang kita tidak mampu ubah. Oleh itu, janganlah anda menantikan kebahagiaan untuk senyum...tetapi senyumlah supaya anda bahagia."

Petikan ini dicedok daripada buku bertajuk:
"Nilai dan Pengurusan Waktu dalam Hidup Muslim (Medium Pengislahan Diri)"
Hasil tulisan Dr. Yusuf Al-Qardhawi,
Edaran Pustaka Al-Shafa Sdn Bhd

1 comment:

jaja said...

sabar menanti next post awak pasal kartika@sebat..