Friday, August 05, 2011

Terkenang Di Masa Lalu: Minyak Attar

Salam Ramadhan kepada semua para pembaca. Alhamdulillah....kita masih diberi waktu untuk bertemu bulan yang penuh keberkatan ini. Semoga meningkatnya usia kita semakin mematangkan kita dalam menghargai dan benar-benar menggunakan kesempatan di bulan yang Mubarak ini untuk mencari bonus serta tawaran terlalu istimewa yang Allah s.w.t telah tawarkan.


Sewaktu tingkatan 3 dahulu, ada seorang cikgu bernama Cikgu Ghaffar. Beliau mengajar subjek Matematik. Cara beliau mengajar memang inspirational kerana beliau tak pernah marah kat murid-muridnya walaupun seteruk mana perangai sewaktu beliau mengajar.

Cikgu Ghaffar memanggil murid-muridnya dengan gelaran 'anak-anak'. Saya teruja dengan kaedah dan kesabaran beliau...menjadikan saya minat belajar subjek Matematik, selain menjadikan beliau sumber inspirasi.

Salah satu ciri Cikgu Ghaffar ialah trademark memakai haruman minyak Attar setiap hari, lebih-lebih lagi di bulan Ramadhan. Beliau memakai sejenis minyak Attar yang berwarna hijau. Saya tak ingat nama minyak tu. Tapi jenis murah la...botol kecil harga RM 5 dapat 4 botol. Tapi harumannya memang sedap...menambah daya karisma Cikgu Ghaffar bila mengajar.

Saya pun masa tu terikut-ikut mencalit minyak Attar yang sama setiap kali ke sekolah. Hahaha. Sampai kawan-kawan sekelas perasan yang haruman saya pakai sama dengan Cikgu Ghaffar. Saya pun dicap anak emas cikgu. Hahaha..

Itu cerita sewaktu tingkatan 3. Sejak itu, saya terus amalkan pemakaian minyak Attar sehingga ke universiti. Ketika itu saya tidak mengenali 'Eau de Parfume' atau 'Eau de Toilet' yang berharga ratusan ringgit itu. Saya hanya amalkan minyak Attar, legasi Cikgu Ghaffar yang pada saya adalah sunnah Nabi s.a.w.

Di universiti, saya memakai minyak Attar setiap kali ke kuliah. Sehinggalah pada suatu hari, rakan sebilik saya berkata:

Solihin: "Wei, apa kelas la ko pakai minyak Attar nie pegi kuliah, dowh!"
Saya : "Apa salahnya? Kan wangi nie...best je aku rasa"
Solihin: "Memang la harum dowh. Tapi awek-awek tak suka bau minyak Attar"
Saya : "Yang penting wangi...hahaha"
Solihin: "Patut la takde awek sangkut dengan engko ni. Seram diorang dowh bau minyak Attar!"
Saya : "Pasal apa lak?"
Solihin : "Yer la. Minyak ni orang pakai masa nak solat Jumaat je. Pening la awek kalau hari-hari bau yang sama, dowh"
Saya : "Yer ke? Aku ingat asal wangi je, orang suka la"
Solihin : "Memang la wangi-wangi nie pompuan suka. Tapi bukan minyak Attar!"
Saya : "Minyak wangi mana lak ko maksudkan nie?"
Solihin : "Ler...ko try la pakai Polo ke, Georgio Armani ke, Calvin Klien ke...baru la sempoi"

Sejak perbualan itu, saya try la pakai jenama-jenama yang disarankan itu. Tapi disebabkan time tu masih student berdompet kurus, saya beli la 'Eau de Parfume' jenama Polo Sport yang harga RM 10 sebotol kat pasar malam. Wangian dia memang sedap...manis je...tapi tak tahan lama la. Al maklumlah...barang murah.

Niat pakai tu bukan nak cari awek, cuma untuk bina keyakinan diri selain cuba mengikut arus semasa. Hahahaha...




Kini, trend telah berubah. Minyak Attar yang sering dikaitkan dengan 'pak-pak masjid' menjadi kegilaan ramai kerana inovasi yang 'mengahwinkan' haruman jenama antarabangsa dengan minyak Attar dan melahirkan jenama-jenama seperti One Drop Parfume, Egyption Portion, Muniff Hijjaz Perfume dan macam-macam lagi.

No comments: