Monday, August 15, 2011

Di mana keadilan Allah Azza Wa Jalla?

Sudah barang tentu dalam kehidupan ini kita sering bertanya di mana keadilan Allah tatkala melihat orang lain lebih bahagia dan lebih mewah dan kaya walaupun kurang berusaha berbanding dengan diri kita yang siang malam membanting tulang mencari wang setiap hari.

Barang sudah tentu juga pernah terdetik di dalam hati kecil kita untuk berasa iri atau dengki (walau sebesar zarrah) atas kelebihan orang lain (samada kawan sendiri, jiran, mahupun keluarga terdekat) apabila mereka mampu memiliki rumah yang besar, kereta yang mewah, kerja yang baik dan bergaji lumayan. Maka hati kecil kita mula mempersoal keadilan Allah s.w.t dalam menentukan rezeki kita di muka bumi ini.

Namun, pernahkan kita tertanya, adakah orang-orang yang kita lihat dilimpahi 'kebahagiaan' dan 'kemewahan' itu adalah benar-benar menikmati kebahagiaan hakiki? Boleh jadi keluarga orang itu punya rumah yang besar dan kereta yang mewah, tetapi setiap bulan mereka pening kepala memikirkan bagaimana untuk mencari wang lebih bagi menampung ansuran rumah, kereta dan pelbagai lagi hutang-hutang lain yang tertunggak, selain tidak mampu tidur malam kerana risau rumah dipecah masuk perompak yang teruja dengan 'kemewahan' yang mereka ada.

Adakah itu bahagia?

Bandingkan dengan keadaan seorang makcik yang duduk di dalam teratak beratap rumbia di tepi bendang, yang setiap hari hanya memakan nasi berlauk ikan puyu yang ditangkap di sawah, tetapi setiap hari berasa tenang kerana tidak dibelenggu masalah hutang dan sering punya waktu untuk menunaikan solat wajib, selain solat-solat sunnat dan membaca Al-Quran?

Apakah ini pula kita lihat sebagai sengsara?



No comments: