Monday, May 25, 2009

Antara Rempit dan Ringgit

Sejak kebelakangan ini, kekalutan semakin menjadi-jadi berhubung kes Mat-mat motor. Hinggakan ianya kelak akan menimbulkan kekeliruan di kalangan masyarakat dalam menafsirkan definisi mat motor.

Memang benar ada jenayah yg dilaksanakan oleh manusia yang menunggang motor, namun perlukah retorik penjenamaan pula yg dimainkan di sini? Jika dahulu digelar "Mat rempit" kerana suka berlumba motor haram, kini digelar pula "samseng jalanan" kerana menjadi-jadinya kes ragut bermotor.

Esok-esok jika ada kes rompakan bank bersenjata yg dilaksanakan mat motor, apakah akan diberi gelaran "Pengganas Bermotor" pula?

Hakikatnya retorik penjenamaan ini tidak akan menyelesaikan permasalahan jenayah tersebut. Malah ia lebih mengelirukan masyarakat.

"Eh..eh...ayah pun mat rempit ye" boboy berusia 4 tahun bertanya
"Kenapa boboy kata ayah mat rempit pula?" si ayah bertanya
"Ye la, sebab ayah bawak moto kan pergi keje....mat rempit la tu"
Menggeleng kepala si ayah hendak menjawab

Persoalannya apakah tiada jalan keluar daripada kemelut jenayah yang dilakukan segelintir penunggang motorsikal ini?

Kita simpati dengan mangsa-mangsa ragut yang ada sehingga menemui maut kerana mempertahankan harta daripada diragut.

Kini pihak berkuasa aktif membuat sekatan jalan raya dengan tumpuan kepada penunggang motorsikal, namun kelihatannya ini cumalah tindakan bermusim yang pastinya akan berhenti apabila isu ragut kembali senyap nanti.

Namun itu tidak akan menyelesaikan masalah secara tuntas.

Begitu ironis, tatkala di satu pihak dilakukan langkah pencegahan jenayah, di satu pihak lagi jenayah dicanangkan dan diraikan. Filem Bohsia:Jangan Ikut Jalan Gelap misalnya adalah contoh paling dominan yang menggalakkan muda-mudi merempit tatkala ini.

Muda-mudi kita yang dah memang 'mabuk' dengan dunia keterpesongan disuapkan pula dengan filem-filem sebegini seolah-olah mengiktiraf cara hidup salah yang diamalkan mereka. Apa lagi, naik tocang la mereka....

Nauzubillah...

Sebagai jalan penyelesaian, saya bersetuju dengan pendapat Dr. MAZA:

Satu perkara yang penting untuk kita sedar bahawa peningkatan jenayah adalah disebabkan para penjenayah tidak merasa gerun dengan pemerintah atau undang-undang yang ada. Hal ini kemungkinan disebabkan dua perkara; pertama, kerajaan atau penguasa undang-undang dilihat tidak kukuh sehingga mereka merasakan peluang untuk terlepas daripada hukuman itu luas. Kedua, undang-undang yang ada belum cukup menggerunkan.

Islam apabila menetapkan ‘hudud’ ia bersifat amat sukar untuk dijatuhkan, tetapi amat menggerunkan apabila dilaksanakan. Dalam ertikata lain, hanya yang benar-benar bersalah tanpa alasan sahaja yang akan dihukum dan hukuman itu pula benar-benar memberikan pengajaran kepada penjenayah dan yang berniat melakukannya.

Ya, kaedah hukuman dan cara perlaksanaan mungkin boleh diubah berdasarkan perubahan zaman dan manusia. Namun, kerajaan mestilah kembali kepada ajaran Islam dalam menghadapi jenayah. Seminar dan perbincangan berdasarkan ajaran Islam dalam menghadapi jenayah mesti dilaksanakan secara serius. Ini adalah tanggungjawab ‘menegakkan yang makruf dan mencegah yang mungkar’ yang berada atas bahu kerajaan. Jika tidak, jenayah akan menguasai makruf dalam negara kita.



No comments: