Tuesday, May 12, 2009

Berita Dari Seberang

"Treet!"
"Treet..treett!"
"Treet...treet!!"

Nokiaku bergetar tatkala SMS misteri menjengah masuk. Mata pantas melirik paparan skrin handphone itu.

Ternyata ia adalah perkhabaran dari kawan lama dari seberang Laut China Selatan.

"Awak apa khabar?"

"Sihat, alhamdulillah" ku mulakan sembang jemari

"Bila nak langsungkan nikah nie? Lelaki idaman dah jumpa. Jgn tunggu lama" aku bertanya

"Hmm...kami dah putus. Mungkin mmg jodoh saya belum lagi sampai" dia membalas

"Haaa?? Apa yg berlaku?" aku terkejut

"Biarla jadi ingatan saya. Tapi ia berpunca dari dia" dia bernada sayu

"Takpe la...nanti ada la lain tu" ku cuba memotivasi

*******************************************************************************

Kisah di atas membuatku terfikir sejenak...

Betapa hidup ini penuh perkara yang tidak kita duga. Ada kalanya menggembirakan, namun tidak kurang yang memurungkan.

Lalu, ia kembali kepada penerimaan diri kita sendiri. Jika kita cuba mencari sinar di sebalik peristiwa gelap yang kita alami, maka sudah tentu peristiwa setragis mana pun tidak menjejaskan kekuatan mental kita dalam menghadapinya.

Namun jika sebaliknya...maka segala perkara yang positif yang datang selepas suatu peristiwa gelap, kita tentu akan melihatnya sebagai menyedihkan...mengecewakan.

Walhal, ada di antara perkara-perkara itu bakal membuka pintu ke arah kebahagiaan. Cumanya, kita perlu memberi peluang kepada diri sendiri untuk bangkit dari kegagalan, kemurungan dan belajar untuk redha dengan apa yang telah berlaku...dan sebaliknya bersedia utk apa yang akan datang.


Kisah kawan saya di atas sememangnya meruntun kalbu. Tatkala dia bertemu dengan lelaki yang mempunyai hampir semua yang dia cari, dia dengan riangnya menyampaikan perkhabaran itu kepada saya. Lantas saya doakan agar dipercepatkan ikatan rasminya.

Namun setelah 4 bulan berlalu, saya menerima perkhabaran lagi daripada dia. Yang saya sangkakan berita gembira...rupanya berita duka.

Bersabarlah temanku....jodoh itu bukan hati kita yang memuktamadkannya. Ada kuasa yang Maha Agung lagi Maha Bijaksana yang menentukan itu demi kebaikan kita juga....insan yang lemah dan memerlukan bimbingan.

1 comment:

jaja said...

too often...the thing u want most in life is the ONE thing u can't have.